Do Rybnika i nazod
-
DST
116.27km
-
Teren
35.00km
-
Czas
05:37
-
VAVG
20.70km/h
-
Podjazdy
817m
-
Sprzęt Haibike
-
Aktywność Jazda na rowerze
Dzisiaj celem wycieczki miał być
Rybnik. Dwie trasy zostały wcześniej zaplanowane na bikemapie (dłuższa
planowana – 76 km i krótsza na wszelki wypadek– 50 km). Zapowiadało się lekko, łatwo i przyjemnie, na początek sezonu
Zdecydowałem się pojechać dłuższą a z powrotem wrócić pociągiem KŚ z Rybnika do
Katowic.
Ruszyłem dobrze mi znaną trasą
prowadzącą przez Zgodę, Kochłowice do Halemby. Trochę po gruncie ale większość
asfaltem. Po dojechaniu do Halemby przejechałem krótki odcinek wzdłuż Kłodnicy,
którą wkrótce przekroczyłem, a następnieul. Solidarności i lasem do Paniówek i przez Chudów do Ornontowic. W
Ornontowicach wjechałem na leśną ścieżkę prowadzącą w kierunku autostrady A1.
Po drodze zrobiłem sobie krótką przerwę
przy leśnym stawie.
Ornontowice staw
Ornontowice
Po dojechaniu do autostrady
pojechałem wzdłuż niej w stronę Rybnika. Niestety początkowy ok 500 m gruntowy odcinek drogi był pełen
dziur i kolein wypełnionych wodą- jednym słowem błoto. Potem zaczął się asfalt i
było równo i sucho. Tak dojechałem do Góry Ramza, gdzie przy kapliczce i
kamieniu zrobiłem kolejny postój.
Góra Ramza - kamień pamiątkowy z okazji50-lecia Koła Łowieckiego Szarak i kapliczka
Następnie dojechałem do Czerwionki, gdzie
przejechałem ulicą wzdłuż której stały zabytkowe familoki stanowiące osiedle
patronackie Kopalni Dębieńsko.
Familoki w Czerwionce
Familoki w Czerwionce
Z Czerwionki pojechałem wzdłuż
torów kolejowych do Książenic i dalej
przez Rybnik Grabownię dojechałem w okolicę jeziora Rybnickiego. Potem wzdłuż torów
kolejowych i jeziora dojechałem do
zapory, ale niestety brama na koronę
zapory była zamknięta – podobno otwierają ją od 1 kwietnia. Trzeba było zawrócić i
inną drogą dojechałem do Stodół . W Stodołach zatrzymałem się przy byłym
niemieckim domie celnym, gdyż przez Stodoły latach 1922-1939 biegła granica
polsko-niemiecka. Tu zmieniłem plany i postanowiłem zrezygnować z objazdu do
Orzepowic przez Zwonowice.
Stodoły - niemiecki dom celny
Stodoły - punkt celny
Ze Stodół ścieżką rowerową prowadzącą
wzdłuż jeziora i widokiem na Elektrownię Rybnik dojechałem do Orzepowic a potem
dalej wzdłuż Nacyny dojechałem do centrum Rybnika na rynek. Jadąc wzdłuż Nacyny
zauważyłem, że żyją tam prócz kaczek także nutrie. Najpierw widziałem jedną
pływającą w rzece, a potem następie dwie, które siedziały na brzegu i czyściły futro nie zwracając uwagi na
przechodzących ludzi. Na rynku niestety jeszcze było pusto, nie było ogródków,
w których można by było posiedzieć i wypić coś orzeźwiającego, więc musiałem
się zadowolić siedzeniem na ławce i bułką z izotonikiem.
Jezioro Rybnickie i Elektrownia
Nutria w Nacynie
Rybnik - pomnik św. Jana Nepomucena na rynku
Rybnik- rynek
Po przerwie ruszyłem do dworca kolejowego,
gdzie miał być koniec mojej wycieczki . Miałem wsiąść do pociągu i wrócić do
Katowic. Ale niestety …. Okazało się, że z powodu prac na torach pomiędzy
Leszczynami a Mikołowem pociąg jedzie tylko do Leszczyn, a potem jest ZKA do
Mikołowa i możliwość przesiadki na pociąg do Katowic. Doszedłem do wniosku, że
nie ma sensu czekać 45 minut na pociąg, którym mógłbym przejechać tylko 8 km, a
potemi tak jechać rowerem, bo do
autobusu z rowerem raczej by mnie nie wpuścili, więc zdecydowałem się wracać do
domu rowerem bezpośrednio z Rybnika. W taki oto sposób przydała mi się druga
krótsza zaplanowana trasa. Minąłem Ryfamę i po przejechaniu na torami
kolejowymi przez Piaski wzdłuż torów kolejowych i rzeki Rudy wjechałem w las,
przez który prostą drogą dojechałem do autostrady i później do Szczejkowic.
W lesie między Piaskami a autostradą - w kierunku Piasków
W lesie między Piaskami a autostradą - widok w stronę autostrady
Przeprawa przez autostradę do też była przygoda. Z mapy wynikało, że przejazd
jest na wysokości drogi, którą jechałem, ale okazało się, że żadnego przejazdu
tam nie ma. Porozglądałem się i zauważyłem, że kilkanaście metrów dalej jest
jakaś konstrukcja pod autostradą podjechałem tam i zauważyłem jakiś przepust, w którym ledwo mi
się rower mieścił a ja musiał być bardzo pochylony. Na szczęście na głowie
miałem kask, bo kilka razy udało mi się walną głową w strop. Ale niezależnie
jak było niewygodnie udało mi się przedostać na drugą stronę autostrady. Ze
Szczejkowic dotarłem do Palowic, gdzie zatrzymałem się pooglądać zrujnowany
choć wyglądający na remontowany dwór w Palowicach i kapliczkę Jana Nepomucena.
Dwór został wybudowany w latach 1860-1880 w stylu klasycystycznym i należał do końca
1945 r. do rodziny Tiele-Wincklerów posiadającej dobra w Miechowicach,
Katowicach i Mosznej.
Palowice - dwór
Palowice - kaplica pw. św. Jana Nepomucena
Z Palowic
pojechałem w kierunku Orzesza i przez Zazdrość i Zawiść dojechałem do Bujakowa. Przed Zawiścią zauważyłem lecącego bociana -co potwierdza,że zima się skończyła, skoro boćki już wracają z "ciepłych krajów" Po drodze, przed Bujakowem, przejechałem przez najwyższy punkt na trasie – Górę
św. Wawrzyńca. Za Bujakowem skręciłem do Paniów, gdzie minąłem drewniany
kościół p.w. Piotra i Pawła.
Paniowy - kościół pw. św. Piotra i Pawła
Z Paniów dojechałem do Borowej Wsi, gdzie przejechałem przez
DK44 i dalej lasem dojechałem do Starej Kuźni w Halembie. Ze Starej Kuźni asfaltem
pojechałem do Kochłowic, gdzie czekał mnie jeszcze podjazd ul. Tunkla do Zgody,
ze Zgody już było „z górki” Metalowców, Korea, Magiera, Piaśniki i dom.
Ostatecznie wyszło mi wg Endomondo ponad 116 km a wg. sports-trackera prawie 115 km, a w planach było początkowo tylko
76. Mimo przejechania znacznie dłuższej odległości niż pierwotnie planowałem
wycieczka była udana i przyjemna, a przy okazji zobaczyłem kilka ciekawych miejsc.
Relive 'Morning Mar 24th'
Kategoria Wycieczki, Do 150 km