Śladem linii kolejowej
-
DST
37.56km
-
Teren
11.00km
-
Czas
01:58
-
VAVG
19.10km/h
-
VMAX
47.52km/h
-
Podjazdy
273m
-
Sprzęt Haibike
-
Aktywność Jazda na rowerze
Wyjazd na koło śladem zlikwidowanych linii kolejowych. W sumie zacząłem w SW przy stacji kolejowej, ale na trasę byłej linii piaskowej wjechałem na granicy Świętochłowic i Chorzowa przy DTŚ. W przeszłości linia ta prowadziła do mostu zsypowego KWK Polska - szyb Piast znajdującego się pod obecnym wiaduktem DTŚ. Obecnie w śladzie linii piaskowej prowadzi trasa rowerowa do ul Opolskiej w Chorzowie trasa jest w większości wyasfaltowana i bezkolizyjna. Za ul. Opolską zaczyna się "naturalny" ślad kolei piaskowej i prowadzi do Osiedla Kwiatowego w Łagiewnikach i dalej w okolicę marketu OBI, ale na tym odcinku trasa nie porywa się w 100% ze śladem linii piaskowej. Na fragmencie do Łagiewnik jest jeszcze trochę tłucznia na trasie więc czasami telepie jak się po nim jedzie. W okolicach wjazdu do OBI można wjechać ponownie na ślad linii kolejowej. Prowadzi ona w wąwozie i tunelem pod DK 79 Katowice - Bytom i dalej przez Żabie Doły i w stronę Maciejkowic do ul. Kluczborskiej. Na Żabich Dołach krótki odcinek prowadzący nasypem jest utwardzony, ale reszta trasy to ziemia na przemian z tłuczniem z przewagą tego drugiego. Za ul. Kluczborską linia jest już rozebrana i w jej śladzie powstały
nowe firmy, więc dalszy przejazd w stronę stacji Zygmunt August jest
niemożliwy. Gdyby tak cały ten odcinek od Opolskiej do Kluczborskiej
udało się w jakiś sposób wyrównać - niekoniecznie w asfalcie ale np
jakimś drobnym szutrem i zrobić bezpieczny zjazd do Kluczborskiej to
byłaby fajna trasa rowerowa.
Tunel pod DK 79. tędy prowadziła linia od KWK Polska do stacji Zygmunt August
Wiadukt na Antoniowcu po którym poprowadzona była linia kolejowa mniej więcej od Zakładów Orzeł Białyw Szarleju do Maciejkowic. Obecnie przejezdny dla rowerów i stanowi dobrą drogę dojazdową na Żabie Doły od Maciejkowic.
Potem przez Maciejkowice, Michałkowice do DK 94 a po jej minięciu drogą gruntową przez pola do Dąbrówki Wielkiej. Stan drogi nie najlepszy z uwagi na prace polowe - odciśnięte ślady opon maszyn rolniczych.
Góra Doroty w Będzinie
Pola w Piekarach Śl. przed Dąbrówką Wielką
Panorama Dąbrówki Wielkiej.
Kółko po Dąbrówce przez Dołki i przez Brzeziny na Rozbark do Bytomia i powrotem do Piekar Śl w okolicę węzła Piekary na A1 a potem wzdłuż autostrady, gdzie przy okazji podjechałem do remontowanej kapliczki Maria Hilf na granicy Bytomia i Piekar Śląskich. Potem przez ul Dworską i Piekarską w Bytomiu do centrum i przez tereny na których znajdowała się KWK Rozbark w okolice US, gdzie znowu wjechałem na ślad linii kolejowej prowadzącej od KWK Rozbark w do stacji Chorzów Stary oraz do placu drzewnego nieistniejącego już szybu Karol Miarka. Po drodze mijam rozjazd odgałęziający do Zakładów Gumowych Górnictwa i dojeżdżam do ul. Krzyżowej w Łagiewnikach. Gdybym za ul. Krzyżową pojechał dalej śladem linii piaskowej dojechałbym znowu na Żabie Doły do linii kolejowej, którą jechałem na początku. Ale asfaltem pojechałem przez Łagiewniki do ogródka w Piaśnikach, bo musiałem jeszcze skosić trawę.
Kapliczka p.w. Św. Antoniego na Dołkach w Dąbrówce Wielkiej,wybudowana w latach 1929–1930
Widok z ul. Brzezińskiej w Bytomiu w stronę Piekar Śl.
Remontowana kapliczka Maria Hilf z 1905 r. Kaplica znajduje się na granicy niegdysiejszych gmin Rozbarku i
Szarleja. Jeszcze do czasu III Powstania Śląskiego obiekt ten znajdował
się pod skrzydłami parafii rozbarskiej. Po powstaniach i przyznaniu Piekar Śl Polsce obiekt trafił prawdopodobnie najpierw pod opiekę
parafii piekarskiej, a następnie po wyodrębnieniu Parafii Św. Trójcy w
Szarleju pod jej piecze, w której pozostaje po dziś dzień. Kaplica została wybudowana w stylu neogotyckim, nad wejściem widnieje
napis w języku niemieckim: ,,ERBAUT MARIA HILF 1905”, a w czasach
świetności nad drzwiami znajdował się witraż Matki Boskiej Polnej. (za http://www.piekarskiwerk.pl/artykuly/item/12-kapli...
Kategoria Do 050 km, Wycieczki